Viljan att förändra sitt utseende har funnits i tusentals år. Både män och kvinnor har med färg, pulver, sot och ockra målat sig för att uppnå status hos andra medmänniskor eller också för att hedra gudarna. De gamla egyptierna använde sig av smink för att skydda sig mot insekter eller för att inte bränna sig i den starka solen.

I dag är det kanske än mer intressant med smink än vad det var för länge sedan och vi har i dag blivit mycket mer detaljerade och förfinade i våra tekniker och färger. Inom teater, film och tv använder så gott som alla medverkande personer smink och alla filmer har en stor stab av personer för detta ändamål. Även håret kan man säga sminkas eller stylas då det ofta färgas och sätts upp i olika frisyrer.

Namnet smink och synonymen make up (make-up) är ett mer vardagligt uttryck än den finare termen kosmetik. Alla dessa olika namn beskriver en kategori med skönhetsprodukter som appliceras på hud, naglar, läppar, ögonbryn och ögonfransar med syftet att förändra eller förbättra utseendet hos personen där sminket appliceras. Till den större delen handlar det om att se bättre ut och bli vackrare men användningsområdet för smink är som sagt långt större. Till och med försvarsmakten lägger ner stora pengar på forskning om smink för soldater så att de skall bli så osynliga som möjligt när dom kamouflerar sig.

Det råder ingen brist på tillverkare av smink i världen. Nya märken dyker upp dagligen och det går att läsa om produktnyheter på webben, i webb shoppar och i modemagasin – dagligen. Ekologiskt smink är något som tagit fart de senaste åren och är på stark inmarsch på hyllorna. Utbildningar för vanliga människor att bli bättre på att kombinera olika make up produkter ökar samtidigt som även kurser i hur man tekniskt applicerar make up i ansiktet för bästa resultat varit vanligt under ett antal år. Att ge bort en kurs i sminkning är en väldigt uppskattad present för främst flickor i åldern 15-20 år. Det finns även kurser för killar även om de inte är lika vanliga som för tjejer.

Smink eller make up är som sagt en multimiljard industri världen över och det finns smink i alla prisklasser – extremt dyrt till mycket överkomligt. Alla segment i samhället har fått sin beskärda del av produkter. Den stora tillväxtmarknaden för smink i dag anser de stora tillverkarna vara målgruppen unga män. Kvinnor har i dag ett extremt utbud medan män ofta har ett mycket begränsat sortiment. Det som förstärker tillverkarnas tankar att män är en bra målgrupp är att köpbeteendet hos män är annorlunda än hos kvinnor. Män köper mer på impuls och är inte lika avancerade att jämföra produkter och priser.

Unga flickor har ofta en tendens att överdriva med färg och form och får lätt ett ”spacklat” utseende. Ofta så sminkar också unga flickor de flesta partierna i ansiktet och det riskerar lätt att bli för mycket smink, helt enkelt. Ett mycket klokt tips kan då vara att endast sminka ögonen och låta bli att måla läpparna eller kanske tvärt om – kraftigt färgade läppar och en touch av lite diskret mascara. Dessa kontraster kan många gånger skapa känslan av ”mitt i prick”. Men till syvende och sist är det personen själv som sminkar sig, som bestämmer vad omgivande människor lägger märke till och hur personen vill att omgivningen skall uppfatta henna eller honom. För det är ett modernt faktum att fler och fler killar börjat använda smink när det är dags att vara lite extra fin eller till fest.